Astfel de mici exerciţii
analitice, aplicativ-utilitare, sunt mai mult decât
necesare din punct de vedere urbanistic. Ele pot conduce la schimbarea unor
percepţii referitoare la imaginea urbană, o mai bună vizibilitate oferită unor
instituţii/obiective,
luarea unor decizii responsabile din partea edililor în ceea ce priveşte
obiectivele de investiţii ş.a.m.d. Deocamdată nu prea ştim exact
când vom avea un veritabil city break revigorant, care să reprezinte Bacăul... Week-end plăcut! Se poate totuşi şi la noi, să ştiţi...
Update 14 ianuarie. Să detaliem un pic rezultatele chestionarului. Care sunt cele mai
atractive destinaţii de week-end?
1. Arena Mall. Ne
place sau nu ne place idea, mall-ul din reşedinţa judeţului reprezintă obiectivul - magnet. Galeriile comerciale,
sălile de cinema, restaurantele, cafenelele, mâncărurile tip fast-food,
amenajările pentru fitness şi agrement formează un mix irezistibil nu doar
pentru adolescenţi. O valoare excepţională a ratei răspunsurilor: 91% dintre
respondenţi!
2. Parcul “Cancicov”.
Personal nu mă miră această poziţionare (rezultat al celor peste 80% dintre
răspunsuri) care demonstrează perenitatea acestei destinaţii îndrăgite. Evident,
aici vorbim de o funcţionalitate complexă şi nu doar de un simplu spaţiu verde.
Simbol identitar al oraşului (poate că nu aleator a fost trecut de
cele mai multe ori în capul listei celor chestionaţi…), parcul necesită o
reamenajare peisagistică coerentă, beneficiind de experienţa unor adevăraţi
specialişti în domeniu, pe măsura importanţei sale…
3. Teatrul “Bacovia”
Mai mult decât îmbucurător, o piesă de teatru vizionată în week-end reprezintă
o opţiune serioasă pentru 57% dintre respondenţi. Dincolo de culisele
controverselor financiare care au urmat festivalului Theaterstock, se pare că
gustul pentru teatru s-a intensificat la generaţia tânără…
4. “The Stage” (35%) –
preferatul intervievaţilor. Frecvenţa şi calitatea spectacolelor oferite de
artiştii invitaţi par a fi punctele forte.
5 Muzeul de Istorie „Iulian Antonescu” (33%). Ofertă muzeală tot mai variată, spaţiu
expoziţional generos, localizare favorabilă. Profesioniştii muzeului vin
permanent cu noi provocări, ceea ce se observă şi la creşterea audienţei nu
doar cu ocazia “Nopţii Muzeelor”
6 Gepex Park (33%). Puncte forte
complementare: patinoarul şi piscinele, plus bonusul oferit de fotbalul indoor
sau meciurile de la TV, cu o bere luată pe terasă...înainte, în timpul sau după...
7 Insula de agrement. Probabil
că inerţia oferită de lucrările de modernizare au micşorat scorul final (32%
dintre respondenţi) pentru un obiectiv iubit de băcăuani, care în alte
împrejurări (chestionar PUG Bacău 2011, cercetare personală 2010) a generat în
rândul intervievaţilor o pondere semnificativ mai ridicată. Toată lumea
aşteaptă deocamdată finalizarea proiectului...
8. Bazinul olimpic de inot: 26% pentru sport de performanţă, agrement sau
doar bălăceală. Probabil că şi „Splash! Vedete la apă” a adus un plus de
vizibilitate în rândul adolescenţilor, nu toţi încadrabili la categoria „Mens
sana in corpore sano”
9. Parcul Gherăeşti: 24% pentru aer
(mai) curat, tradiţionalele grătare, role şi biciclete. De-a lungul timpului am
auzit de câteva variante de schimbare în bine a fizionomiei acestui parc. Toate
au rămas deocamdată pe hârtie. Ar fi cazul de măsuri serioase!
10. Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii "Ion Borcea". Un scor
al vizibilităţii de 19,5%, zic eu destul de redus comparativ cu eforturile
făcute în ultimii ani pentru organizarea unor expoziţii cât se poate de
atractive, ieşite din clasicul „vitrinelor prăfuite”.
11. Viking's Pub (19,5%). Poate că am să intru şi eu de curiozitate, în
căutarea unui suflu tineresc...
12. Observatorul Astronomic „Victor Anestin”. Cu adevărat un obiectiv special, la care nu multe oraşe au acces. De aşteptat finalizarea lucrărilor de
modernizare. De afară lucrurile arată tare bine, să vedem ce facem cu abordarea
internă...Oraşul chiar ar avea mult de câştigat. Deocamdată 19%, la egalitate
cu locurile 13-14.
13. Parcul Catedralei (19%). Din punctul meu de vedere, un mare câştig
urbanistic adus Bacăului ultimilor două decenii.
14. Restaurant „Piazzetta”. Interesant
când eşti pe picior de egalitate cu un observator astronomic şi cu un Central Park :)
15. Business Time Coffee. Tot 19% veniţi pe filiera unei frumoase perspective
oferite de ultimul etaj al clădirii, după cum au precizat ceu mai mulţi dintre
respondenţi.
Alte idei care se pot
extrage din acest mic studiu explorator al imaginii urbane băcăuane:
-au fost menţionate
15 obiective culturale, care au însumat 302 răspunsuri (18,7%). Un scor
satisfăcător ar spune destui, mai ales dacă ne uităm şi prin jur (ex: studiul recent
privind consumul cultural în Iaşi vs Cluj-Napoca). Au punctat aici: Teatrul de
Vară “Radu Beligan” (15,2%), Biblioteca Judeţeană “Costache Sturdza”(10,3%), Casa
de Cultură (7% !), Muzeul de Artă
(4,2%), Casa memorială “George Bacovia” (un neverosimil 3,6%...), Casa memorială
Nicu Enea (1,8%), Galeriile de Artă (1,2%) ş.a.
-zona “sport, natură,
agrement” a reuşit să adune 29 destinaţii cu 527 răspunsuri (32,6% din totalul
răspunsurilor). Îmbucurătoare prezenţa Lacului Bacău II între opţiuni (12,8%),
prea puţin însă faţă de ceea ce ne dorim în viitor (“întoarcerea Bacăului cu
faţă către apă”). Parcul Trandafirilor (11%) şi piscinele “Aqua Club” de la
intrarea în Parcul Gherăeşti (8,5%) sunt
printre preferinţele elevilor;
-sectorul de loisir
format din multitudinea de cafenele, baruri, restaurante, cluburi, pub-uri,
unităţi fast-food, este de departe magnetul cu cea mai amplă repartiţie
spaţială: 59 obiective alese ca destinaţii de week-end, 463 răspunsuri (28,6%).
În mod cert, cu această ocazie m-am documentat mai ceva decât o incursiune în “Pagini
Aurii”. Luca, Valhalla, Mignon, Subway 4,
Vanity, au reuşit să strângă fiecare între 9 şi 11 procente.
- domeniul de
shopping este “zdrobit” de Arena Mall, care, şi fără bonusul oferit de Cinena
City, a atras 73% dintre opţiuni. Locul II este ocupat de Cora, la mare distanţă (4%).
- în zona “culte –
patrimoniu” am cuantificat 11 obiective şi 102 răspunsuri (6,3%). Extrem de
puţin pentru Biserica “Precista” (12,2%), un adevărat simbol identitar al
oraşului, rămas în urma impunătoarei catedrale ortodoxe (15%). Menţionări anemice
au primit bisericile Sf. Nicolae şi Fericitul Ieremia.
Vă las pe dumneavoastră să extrageţi concluziile
sub formă de ulei esenţial. Eu mă opresc deocamdată aici, aducându-mi aminte de
un pasaj citit în Jan Gehl – Cities for
People: “Un oraş bun este ca o petrecere bună. Oamenii stau mai mult pentru
că se simt bine” Nu-i aşa? O săptămână faină şi un city break pe cinste la final! Unde? În Bacău...desigur!