Despre şi pentru Bacău: ştiri, geoinformaţii, fotografii, analize și comentarii. Totul la obiect.
luni, septembrie 24, 2012
Imparţial de Letea Veche
Comunitatea leteană s-a îmbogăţit recent cu un produs jurnalistic sub forma suplimentului Imparţial Letea Veche, editat de primăria comunei băcăuane cu scopul de a oferi cetăţenilor săi informaţii şi ştiri de larg interes. îi urăm succes şi viaţă lungă.
Etichete:
eveniment,
evenimente editoriale
Câinii comunitari ai Bacăului
Peste 2500 de câini comunitari adunaţi în ultimul an
de pe străzile oraşului se află în
adăpostul amenajat lângă comuna Nicolae Bălcescu. Hrana acestora este asigurată
din surse private, pe baza unor contracte de sponsorizare. În prezent, ritmul
săptămânal de strângere este de circa 50 de câini, numărul câinilor fără stăpân
aflaţi pe străzi fiind în continuă scădere. Principalele zone în care
echipajele Primăriei acţionează frecvent sunt Aleea Parcului, Letea, Cornişa şi
Călugăreni.
Pentru a putea controla în totalitate efectul de
înmulţire a câinilor fără stăpân este nevoie şi de intervenţia celorlate
instituţii ale statului, deoarece mare parte provin din zonele rurale, limitrofe
Bacăului.
Totodată, Primăria Bacău aduce la cunoştinţa celor
interesaţi că pot adopta câini fără stăpân din adăpostul de lângă comuna
Nicolae Bălcescu. Câinii oferiţi spre adopţie sunt vaccinaţi şi deparazitaţi.
Sursa: comunicat de presă Primăria Bacău. Foto: partidulverde.ro
Sursa: comunicat de presă Primăria Bacău. Foto: partidulverde.ro
duminică, septembrie 23, 2012
sâmbătă, septembrie 22, 2012
Un pieton puternic înrădăcinat
Apariţia sensului giratoriu de la intersecţia străzilor 9 Mai şi Bulevardul Unirii a produs un veritabil exod arboricol, care probabil va muta limita pădurii spre sud, după traversarea pericolelor oferite de noile specii de zebră...
Etichete:
Fascinanta Românie,
sistematizare urbană,
străzi,
Utilităţi
Inedit: Transportul urban de călători în 1930
Câteva
spicuiri savuroase din “Regulamentul municipal pentru transportul călătorilor
cu autobuze” elaborat de Servicul Tehic din cadrul Primărie Bacău în primăvara
anului 1930:
“Pe linia I (gară – Podul de fier)
autobuzele vor sosi la gară cu 15 minute înainte de plecarea trenurilor şi cu 5
minute înainte de sosirea lor. Pe cele două linii (I – gară – Podul de fier, II
– Parcul municipal Bistriţa de la Gherăeşti la fabrica Letea), concesionarul
poate utiliza minimum 4 autobuze, două pe fiecare linie. Autobuzele vor avea
caroseria de tip tramvai, cu minim 16-20 locuri fixe, comode. În locurile
indicate prin placarde, staţionările sunt obligatorii. Placardele vor fi
însemnate pe ambele părţi cu anunţul „Staţie de auto-taxi”, cu indicarea
sensului în care merg autobuzele; confecţionarea şi întreţinerea lor sunt date
în grija concesionarului. Autobuzele vor opri de câte ori li se va face semn
pentru coborâre, de către călători. Atunci când vor fi locuri libere,
autobuzele vor opri la toate semnele de urcare; personalul autobuzelor poate
refuza accesul celor cu ţinută necuviincioasă. Fiecare pasager are voie să ducă
cu el numai bagajul ce-l poate ţine în braţe, fără a incomoda pe vecin; pe
linia I, bagajele vor putea fi transportate pe acoperământ. În timpul
călătoriei este interzis fumatul, aruncatul hârtiilor, accesul animalelor – cu
excepţia păsărilor ţinute în colivie sau a câinilor mici, de lux, ce pot fi
ţinuţi în braţe. ”
Alte
prevederi din regulament stipulau obligaţia de a elibera, la cerere, abonamente
cu reducere de minim 20% pentru elevi şi muncitori, vestimentaţia obligatorie a
şoferilor (uniformă, şapcă, număr de ordine), starea de întreţinere a
mijloacelor de transport („stare de curăţenie perfectă”, curse „bine încălzite”
în sezonul rece).
Preţurile
biletelor pentru transportul pe cele două trasee au fost stabilite la
următoarele sume:
-
Primărie – Gherăeşti: 10 lei
-
Primărie – Gherăeşti (dus – întors): 15 lei
-
Primărie – Fabrica Letea: 6 lei
-
Primărie – gară: 6 lei
-
Primărie – Podul de fier – Moara „Stâncă”: 8 lei
-
Primărie – obor: 6 lei
-
Gară – Podul de fier – Moara „Stâncă”: 10 lei
-
Gară – Gherăeşti: 12 lei
-
Letea – Gherăeşti: 15 lei
-
Letea – Gară: 10 lei
P.S: Să adăugăm faptul că
traficul auto băcăuan era completat de nu mai puţin de 125 de autoturisme
înregistrate în 1936 la Poliţia municipiului Bacău…
Etichete:
Bacăul de altădată,
sistematizare urbană,
străzi,
urbanism,
Utilităţi
Biserica "Sfântul Ioan" în straie de mare sărbătoare
Manifestarile dedicate implinirii a 200 de ani de la construirea bisericii “Sfântul Ioan” (cel mai vechi obiectiv băcăuan de cult din perioada modernă) vor avea loc mâine, 23 septembie, începând cu ora 8,30. Slujba de resfinţire şi Sfânta Liturghie vor fi ţinute de PS Ioachim Băcăuanul, episcop vicar al Arhiepiscopiei Romanului si Bacaului, împreună cu un sobor de 21 de preoţi.
„Istoria
acestui lăcas de cult se imbină cu istoria comunitătii care s-a format si a
evoluat la confluenta Bistritei cu Siretul, dar si in raport cu intreaga
Moldova, fie ca a fost mai mare sau mai mica, Bacaul fiind târg, vama, punt de
referinta intre Nord si Sud. Constructia bisericii incepe in 1802, in conditii istorice, economice si sociale extrem de
complicate, Moldova era rupta in doua, rusii luasera partea de nord est, turcii
stapâneau pâna la Milcov. In 1802 s-a produs un devastator cutremur. Si totusi…
Documentele pastrate in arhive ne amintesc de doi oameni ca initiatori si
finantatori ai sfântului lacas si anume, preotul iconom Ioan Moisa si
mestesugarul Ioan Mocanu. Legenda ne spune ca acest “om de afaceri”, ar fi avut
mare folos la rugaciune si drept multumire, a coborât toate oile sale din
Muntii Nemirei, aproximativ 400, le-ar fi vândut in târg la Bacau, bani cu
care, alaturi de cei ai preotului, s-a pornit constructia bisericii. Hramul
bisericii a fost dat si porneste de la cei doi Ioani, ctitori ai bisericii. Au
fost 11 ani de munca. Au fost 11 ani de sacrificiu, de credinta ca dragostea
pentru adevar, pentru Bunul Dumnezeu vor invinge, iar istoria se scrie in
primul rând prin arta, ca ce poate insemna o lucrare care sa-l apropie pe de
Cel de Sus de noi, muritorii? Acum, dupa 200 de ani putem spune ca Biserica
Precista si Biserica “Sf. Ioan” sunt primele doua constructii de arhitectura
religioasa, integral pastrate pâna in zilele noastre, cu mentiunea ca Biserica
“Sf. Ioan” a fost prima si singura biserica deschisa permanent publicului,
fiind in acelasi timp lacas de rugaciune, dar si focar de cultura, de
invatatura. Intr-o localitate cu doar 1000 de locuitori, sa pornesti o asemenea
constructie a fost un act de mare curaj, determinare si convingere, speranta si
credinta. Biserica “Sf. Ioan” a fost construita intr-un stil neobizantin,
adaptat moldovenesc, având ca ornament la exterior clasicul brâu impletit
moldovenesc. Inclusa pe lista monumentelor istorice de Nicolae Iorga, biserica
a fost scoasa din lista in anul 1955, pe motiv ca era “lipsita de importanta
artistica si culturala”, dar si din motive financiare, dupa cum ne-a explicat
preotul paroh, si n-a mai fost inclusa nici pâna astazi. Biserica a trecut de-a
lungul anilor prin numeroase momente de cumpana, câtiva ani fiind si inchisa,
insa cel mai mult a suferit in perioada comunista, când i s-a luat din terenul
aferent pentru construirea unui bloc, sistarea unor lucrari, dar si continua
sicanare si incercare de a mai fura din teren pentru a se mai construi un bloc,
ceea ce i-ar fi inchis toate perspectivele. A fost nevoie de rezistenta, de
lupta cu autoritatile pentru a pastra intacta mostenirea inaintasilor,
intemeiata cu sacrificii nebanuite.
Privita
de sus, Biserica “Sf. Ioan” are o
structura in forma de cruce. Suprafata initiala a fost de 270 de metri patrati
cu o inaltime de 25 de metri. Biserica a fost sfintita in var alb pe interior si a
ramas asa, nepictata peste 100 de ani. Pictura interioara a fost desavârsita in
1970, insa un nou cutremur, cel din 1977, distruge mare parte din pictura si
structura de rezistenta, refacuta in anii urmatori, desavârsita dupa anul 1991.
Doar sapte ani enoriasii s-au bucurat de pictura interioara. Cu sprijinul si
binecuvântarea Episcopiei Romanului, in 1993 incep lucrarile de restaurare a
picturii interioare si exterioare, finalizate de pictorita Ana Maria Baciu. Mai
bine de 20 de ani, la Biserica “Sf. Ioan” continua opera de consolidare,
restaurare, modernizare si dotare. “Timp de 200 de ani, ne spune preotul paroh
Vlad Ungureanu, fiecare preot, impreuna cu enoriasii au contribuit, fiecare
dupa puterile lui, la pastrarea functionala a bisericii, cu toate vitregiile
vremurilor si schimbarilor politice si sociale. Cu recunostinta, cu dragoste,
noi i-am numit pe toti Restauratorii, in sensul cel mai curat de zidire. Acum,
la aceasta sarbatoare, biserica are un lumânarar, o capela mortuara, acoperis
nou, tâplarie noua, pavaj si arhitectura peisagistica moderne, un sprijin
important primind de la administratia locala. Ministerul Cultelor, in 2010,
finanteaza construirea si montarea unei noi catapetesme, din lemn de tei, tot
in acel an instalând si o centrala termica pe gaz metan, culminând, in 2012, cu
montarea parchetului triplu stratificat. Pentru asemenea lucrari a fost nevoie
de pricepere, intelegere, curaj, insistenta, dar si multi bani. Ca de fiecare
data, in istoria ei, credinciosii au fost alaturi de noi, de biserica si au
daruit din putinul lor si bisericii. Multi dintre donatori vor primi diplome de
recunostinta, iar pentru ceilalti noi, slujitorii ne vom ruga neincetat pentru
ei, iar sfintirea biserici noastre sa fie buruinta asupra tuturor incercarilor.
Doamne ajuta!” (Gheorghe Bălţătescu, Biserica
“Sfântul Ioan” – 200 de ani de existenţă şi rezistenţă – articolul complet
în cotidianul "Deşteptarea" - clic aici)
Pe aceeaşi temă: SECRETE DE SFÂNTUL IOAN
Etichete:
Bacăul de altădată,
eveniment,
patrimoniu,
urbanism
vineri, septembrie 21, 2012
Toamnă bacoviană
E golul singurătăţii!
Sunt ucisul ei...
Singurătatea?
Povara tăacerilor
Sfâşiate de suspine...
Singuratate
Ochiul tău
Priveşte îngheţat
În ochiul gândului
Neîmpărtăşit...
George Bacovia - Singuratate, nu
te-am voit
Abonați-vă la:
Postări (Atom)