Despre şi pentru Bacău: ştiri, geoinformaţii, fotografii, analize și comentarii. Totul la obiect.

luni, septembrie 24, 2012

Cromatici de toamnă: Schitu Frumoasa, Balcani


Un băcăuan pus pe treabă


Imparţial de Letea Veche

   Comunitatea leteană s-a îmbogăţit recent cu un produs jurnalistic sub forma suplimentului Imparţial Letea Veche, editat de primăria comunei băcăuane cu scopul de a oferi cetăţenilor săi informaţii şi ştiri de larg interes. îi urăm succes şi viaţă lungă.

Câinii comunitari ai Bacăului


Peste 2500 de câini comunitari adunaţi în ultimul an de pe străzile oraşului  se află în adăpostul amenajat lângă comuna Nicolae Bălcescu. Hrana acestora este asigurată din surse private, pe baza unor contracte de sponsorizare. În prezent, ritmul săptămânal de strângere este de circa 50 de câini, numărul câinilor fără stăpân aflaţi pe străzi fiind în continuă scădere. Principalele zone în care echipajele Primăriei acţionează frecvent sunt Aleea Parcului, Letea, Cornişa şi Călugăreni.
Pentru a putea controla în totalitate efectul de înmulţire a câinilor fără stăpân este nevoie şi de intervenţia celorlate instituţii ale statului, deoarece mare parte provin din zonele rurale, limitrofe Bacăului.
Totodată, Primăria Bacău aduce la cunoştinţa celor interesaţi că pot adopta câini fără stăpân din adăpostul de lângă comuna Nicolae Bălcescu. Câinii oferiţi spre adopţie sunt vaccinaţi şi deparazitaţi. 
Sursa: comunicat de presă Primăria Bacău. Foto: partidulverde.ro

duminică, septembrie 23, 2012

Toamna şi-a intrat în drepturi

Detalii aici.
Foto: astro-urseanu.ro 

Anunţ important


sâmbătă, septembrie 22, 2012

Un pieton puternic înrădăcinat

   Apariţia sensului giratoriu de la intersecţia străzilor 9 Mai şi Bulevardul Unirii a produs un veritabil exod arboricol, care probabil va muta  limita pădurii spre sud, după traversarea pericolelor oferite de noile specii de zebră...



















Update: la câteva zile, copacul buclucaş a intrat şi în atenţia mediei locale - material video aici

Inedit: Transportul urban de călători în 1930

     Câteva spicuiri savuroase din “Regulamentul municipal pentru transportul călătorilor cu autobuze” elaborat de Servicul Tehic din cadrul Primărie Bacău în primăvara anului 1930:
            “Pe linia I (gară – Podul de fier) autobuzele vor sosi la gară cu 15 minute înainte de plecarea trenurilor şi cu 5 minute înainte de sosirea lor. Pe cele două linii (I – gară – Podul de fier, II – Parcul municipal Bistriţa de la Gherăeşti la fabrica Letea), concesionarul poate utiliza minimum 4 autobuze, două pe fiecare linie. Autobuzele vor avea caroseria de tip tramvai, cu minim 16-20 locuri fixe, comode. În locurile indicate prin placarde, staţionările sunt obligatorii. Placardele vor fi însemnate pe ambele părţi cu anunţul „Staţie de auto-taxi”, cu indicarea sensului în care merg autobuzele; confecţionarea şi întreţinerea lor sunt date în grija concesionarului. Autobuzele vor opri de câte ori li se va face semn pentru coborâre, de către călători. Atunci când vor fi locuri libere, autobuzele vor opri la toate semnele de urcare; personalul autobuzelor poate refuza accesul celor cu ţinută necuviincioasă. Fiecare pasager are voie să ducă cu el numai bagajul ce-l poate ţine în braţe, fără a incomoda pe vecin; pe linia I, bagajele vor putea fi transportate pe acoperământ. În timpul călătoriei este interzis fumatul, aruncatul hârtiilor, accesul animalelor – cu excepţia păsărilor ţinute în colivie sau a câinilor mici, de lux, ce pot fi ţinuţi în braţe. ”
            Alte prevederi din regulament stipulau obligaţia de a elibera, la cerere, abonamente cu reducere de minim 20% pentru elevi şi muncitori, vestimentaţia obligatorie a şoferilor (uniformă, şapcă, număr de ordine), starea de întreţinere a mijloacelor de transport („stare de curăţenie perfectă”, curse „bine încălzite” în sezonul rece).
            Preţurile biletelor pentru transportul pe cele două trasee au fost stabilite la următoarele sume:
-          Primărie – Gherăeşti: 10 lei
-          Primărie – Gherăeşti (dus – întors): 15 lei
-          Primărie – Fabrica Letea: 6 lei
-          Primărie – gară: 6 lei
-          Primărie – Podul de fier – Moara „Stâncă”: 8 lei
-          Primărie – obor: 6 lei
-          Gară – Podul de fier – Moara „Stâncă”: 10 lei
-          Gară – Gherăeşti: 12 lei
-          Letea – Gherăeşti: 15 lei
-          Letea – Gară: 10 lei

P.S: Să adăugăm faptul că traficul auto băcăuan era completat de nu mai puţin de 125 de autoturisme înregistrate în 1936 la Poliţia municipiului Bacău… 

Biserica "Sfântul Ioan" în straie de mare sărbătoare


    Manifestarile dedicate implinirii a 200 de ani de la construirea bisericii “Sfântul Ioan” (cel mai vechi obiectiv băcăuan  de cult din perioada modernă) vor avea loc mâine, 23 septembie, începând cu ora 8,30. Slujba de resfinţire şi Sfânta Liturghie vor fi ţinute de PS Ioachim Băcăuanul, episcop vicar al Arhiepiscopiei Romanului si Bacaului, împreună cu un sobor de 21 de preoţi.

        „Istoria acestui lăcas de cult se imbină cu istoria comunitătii care s-a format si a evoluat la confluenta Bistritei cu Siretul, dar si in raport cu intreaga Moldova, fie ca a fost mai mare sau mai mica, Bacaul fiind târg, vama, punt de referinta intre Nord si Sud. Constructia bisericii incepe in 1802, in conditii istorice, economice si sociale extrem de complicate, Moldova era rupta in doua, rusii luasera partea de nord est, turcii stapâneau pâna la Milcov. In 1802 s-a produs un devastator cutremur. Si totusi… Documentele pastrate in arhive ne amintesc de doi oameni ca initiatori si finantatori ai sfântului lacas si anume, preotul iconom Ioan Moisa si mestesugarul Ioan Mocanu. Legenda ne spune ca acest “om de afaceri”, ar fi avut mare folos la rugaciune si drept multumire, a coborât toate oile sale din Muntii Nemirei, aproximativ 400, le-ar fi vândut in târg la Bacau, bani cu care, alaturi de cei ai preotului, s-a pornit constructia bisericii. Hramul bisericii a fost dat si porneste de la cei doi Ioani, ctitori ai bisericii. Au fost 11 ani de munca. Au fost 11 ani de sacrificiu, de credinta ca dragostea pentru adevar, pentru Bunul Dumnezeu vor invinge, iar istoria se scrie in primul rând prin arta, ca ce poate insemna o lucrare care sa-l apropie pe de Cel de Sus de noi, muritorii? Acum, dupa 200 de ani putem spune ca Biserica Precista si Biserica “Sf. Ioan” sunt primele doua constructii de arhitectura religioasa, integral pastrate pâna in zilele noastre, cu mentiunea ca Biserica “Sf. Ioan” a fost prima si singura biserica deschisa permanent publicului, fiind in acelasi timp lacas de rugaciune, dar si focar de cultura, de invatatura. Intr-o localitate cu doar 1000 de locuitori, sa pornesti o asemenea constructie a fost un act de mare curaj, determinare si convingere, speranta si credinta. Biserica “Sf. Ioan” a fost construita intr-un stil neobizantin, adaptat moldovenesc, având ca ornament la exterior clasicul brâu impletit moldovenesc. Inclusa pe lista monumentelor istorice de Nicolae Iorga, biserica a fost scoasa din lista in anul 1955, pe motiv ca era “lipsita de importanta artistica si culturala”, dar si din motive financiare, dupa cum ne-a explicat preotul paroh, si n-a mai fost inclusa nici pâna astazi. Biserica a trecut de-a lungul anilor prin numeroase momente de cumpana, câtiva ani fiind si inchisa, insa cel mai mult a suferit in perioada comunista, când i s-a luat din terenul aferent pentru construirea unui bloc, sistarea unor lucrari, dar si continua sicanare si incercare de a mai fura din teren pentru a se mai construi un bloc, ceea ce i-ar fi inchis toate perspectivele. A fost nevoie de rezistenta, de lupta cu autoritatile pentru a pastra intacta mostenirea inaintasilor, intemeiata cu sacrificii nebanuite.
            Privita de sus, Biserica “Sf. Ioan” are o structura in forma de cruce. Suprafata initiala a fost de 270 de metri patrati cu o inaltime de 25 de metri. Biserica a fost sfintita in var alb pe interior si a ramas asa, nepictata peste 100 de ani. Pictura interioara a fost desavârsita in 1970, insa un nou cutremur, cel din 1977, distruge mare parte din pictura si structura de rezistenta, refacuta in anii urmatori, desavârsita dupa anul 1991. Doar sapte ani enoriasii s-au bucurat de pictura interioara. Cu sprijinul si binecuvântarea Episcopiei Romanului, in 1993 incep lucrarile de restaurare a picturii interioare si exterioare, finalizate de pictorita Ana Maria Baciu. Mai bine de 20 de ani, la Biserica “Sf. Ioan” continua opera de consolidare, restaurare, modernizare si dotare. “Timp de 200 de ani, ne spune preotul paroh Vlad Ungureanu, fiecare preot, impreuna cu enoriasii au contribuit, fiecare dupa puterile lui, la pastrarea functionala a bisericii, cu toate vitregiile vremurilor si schimbarilor politice si sociale. Cu recunostinta, cu dragoste, noi i-am numit pe toti Restauratorii, in sensul cel mai curat de zidire. Acum, la aceasta sarbatoare, biserica are un lumânarar, o capela mortuara, acoperis nou, tâplarie noua, pavaj si arhitectura peisagistica moderne, un sprijin important primind de la administratia locala. Ministerul Cultelor, in 2010, finanteaza construirea si montarea unei noi catapetesme, din lemn de tei, tot in acel an instalând si o centrala termica pe gaz metan, culminând, in 2012, cu montarea parchetului triplu stratificat. Pentru asemenea lucrari a fost nevoie de pricepere, intelegere, curaj, insistenta, dar si multi bani. Ca de fiecare data, in istoria ei, credinciosii au fost alaturi de noi, de biserica si au daruit din putinul lor si bisericii. Multi dintre donatori vor primi diplome de recunostinta, iar pentru ceilalti noi, slujitorii ne vom ruga neincetat pentru ei, iar sfintirea biserici noastre sa fie buruinta asupra tuturor incercarilor. Doamne ajuta!” (Gheorghe Bălţătescu, Biserica “Sfântul Ioan” – 200 de ani de existenţă şi rezistenţă articolul complet în cotidianul "Deşteptarea" - clic aici)
 Pe aceeaşi temă: SECRETE DE SFÂNTUL IOAN

vineri, septembrie 21, 2012

Toamnă bacoviană


Cumplit
E golul singurătăţii!
Sunt ucisul ei...
Singurătatea?
Povara tăacerilor
Sfâşiate de suspine...

Singuratate
Ochiul tău
Priveşte îngheţat
În ochiul gândului
Neîmpărtăşit...
George Bacovia - Singuratate, nu te-am voit