Despre şi pentru Bacău: ştiri, geoinformaţii, fotografii, analize și comentarii. Totul la obiect.

vineri, aprilie 08, 2011

Finanţări nerambursabile la Bacău

     Primaria a organizat ieri o întâlnire cu beneficiarii finanţărilor nerambursabile acordate pe Legea 350. Bacăul este printre puţinele oraşe din ţară unde se (mai) aplică această lege. Mai multe detalii despre proiectele de anul acesta găsiţi aici: http://lucian-bacau.blogspot.com/2011/03/destinatii-de-vis-in-bacau.html



joi, aprilie 07, 2011

Coccisul Europei

       Ponderea cheltuielilor pentru alimente în România depăşeşte o treime din veniturile  unei familii. Bucuria că suntem peste nivelul ţărilor vest-europene sau S.U.A. nu-şi găseşte rostul, din moment ce indicatorul este invers proporţional cu standardul de viaţă.
sursa grafic: zf.ro
       Dacă luăm în calcul sumele alocate, în valori absolute, aici da, suntem ierarhizaţi corect. Adică la coada Europei, fiind pe undeva la jumătate din media comunitară. Bine cel puţin că au fost luate în calcul cele mai avantajate comunităţi (oraşele mijlocii şi mari), cu resurse financiare sensibil mai mari decât restul ţării. Interesant de ştiut pe unde ne mai situam în cazul în care statisticienii adăugau măcar o bucăţică din autarhicul nostru rural, gen Podişul Bârladului, Câmpia Jijiei sau Dealurile Sălajului...

Încercări

Cam greu cu asemenea primăvară capricioasă şi simandicoasă...

miercuri, aprilie 06, 2011

PUG-ul Bacăului şi mirenii

       La un post  local de televiziune am avut parte de o emisiune despre un subiect de actualitate: planul urbanistic al oraşului Bacău. Nu comentez forma finală a modalităţilor viitoare de amenajare a teritoriului urban, multe din punctele nevralgice fiind bine atinse de profesionistul invitat. Marea mea dilemă este legată de maniera în care moderatorul emisiunii s-a lansat în afirmaţii total deplasate, pe măsura pregătirii şi experienţei în domeniu. Punctual, fiind mult mai în cunoştinţă de cauză decât domnia sa,  încerc să lămuresc câteva aspecte foarte extrem de simple:
  1. persoana care a fost trimisă pentru a prezenta forma finală a documentului a ajuns la Bacău exact ca un pion într-un gambit al regelui. La susţinerea finală ar fi trebuit să participe proiectantul şi nu membrii echipei, care au participat sectorial la întocmirea planului. Nu în capul lui trebuiau să se spargă toate oalele.
  2.  un geograf are un rol foarte important la întocmirea documentaţiei unui plan urbanistic, comparabil cu al oricărui membru din echipă. Dacă nu chiar mai mult, lucru pe care îl poate susţine oricine are minima disponibilitate de a frunzări memoriul general al unui demers de acest gen. Nu vreau să intru în detalii epistemologice, nu are sens aici. Dar măcar să avem echilibrul de a asculta când cineva încearcă să argumenteze coerent o problemă. Suntem cu toţii ignoranţi faţă de o mulţime de aspecte teoretice, care ne afectează într-un fel sau altul existenţa de zi cu zi. Totuşi mai există persoane care au decenţa de a rămâne echidistanţi şi de a nu emite “judecăţi de valoare”.
      Nu de alta, dar dacă tot comparăm geografii cu portarii, l-aş invita să se detaşeze de calitatea de jurnalist omniscient şi să participe într-o echipă interdisciplinară la aplicarea metodelor statistico-matematice în analiza spaţială a bagajul de cunoştinţe acumulat între casă şi locul de muncă. Poate va observa astfel că interacţiunile geosistemului nu se rezumă la traseul făcut zilnic între cele două puncte…
    P.S: planul urbanistic anterior era transpus grafic folosind creioane şi carioca. Acum măcar s-a apelat la G.I.S. (ştim cu toţii ce este, nu?!). Hărţile rezultate chiar sunt foarte atractive grafic, pot fi folosite de unii pe post de sedativ, înainte de culcare, în încercarea de a descifra tainele universului observabil... 


Fotogeografica: confluenţa Bistriţa - Siret

Un peisaj cu totul aparte, la doar 9 km de centrul oraşului Bacău.





marți, aprilie 05, 2011

Pana mea

Pana mea de lumină. 
Sau mai bine zis a unui cartier întreg.
Mulţumim E.On-ului pentru flashback-urile din  Epoca de Aur. 
De bine, de rău am avut norocul unei surse de energie neconvenţională. 
Pe viitor ar trebui să ne luam măsuri de siguranţă, căutând vechile opaiţe. 
Sunt wireless şi nu generează coduri de bare pe facturi. 
Că doar trăim în oraşele de mâine, cu utilităţi din timpuri demult trecute.

duminică, aprilie 03, 2011

A murit spitalul din Comăneşti...

     Cu toate demersurile făcute, de la 1 aprile 2011 Comăneştiul a rămas fără spital (foto).
    Cu atâtea şi atâtea reorganizări, propun să aruncăm la coş legea privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a IV-a - Reţeaua de localităţi, în a cărei anexă există niscai indicatori cantitativi şi calitativi minimali de definire a localităţilor urbane. Că tot nu erau băgaţi în seamă de nimeni...

sâmbătă, aprilie 02, 2011

Dinamici geo-spaţiale băcăuane

În deceniile 7-8 ale secolului deja demult trecut, municipiul Bacău era în prima treime după valoarea producţiei industriale.
După anul 2000 am cochetat cu ideea capitalei economice a Moldovei.
Acum înregistrăm dinamici excepţionale, de 10-15%, în sectoare de viitor!
Dacă nu vă vine a crede, urmăriţi  comparaţia de mai jos:

Să auzim numai de bine!

vineri, aprilie 01, 2011

Investiţie de importanţă capitală în Bacău!

     Ceea ce părea doar un vis, a prins contur într-un moment când nimeni nu se aştepta. Bacăul a primit undă verde pentru cea mai importantă investiţie din istorie, marcând cu siguranţă un punct de cotitură în evoluţia sa urbană viitoare.
    Prin Programul Operaţional Regional 2007 – 2013, Axa prioritară I – Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor – poli urbani de creştere, vom beneficia peste 10 ani de un sistem modern şi ecologic de transport subteran, pentru care U.E. a alocat, într-o primă etapă 478,9 mil. euro, la care se adaugă 5 mil. euro contribuţie de la bugetul municipiului.
     Linia de metrou (vezi harta) va urmări traseul Ştefan Guşe (cartierul C.F.R.) - gară - str. Mioriţei - str. 9 Mai - str. Republicii, o zonă care la suprafaţă era de mult  suprasolicitată de traficul rutier urban şi cel de tranzit. Au fost proiectate 13 staţii, urmând ca în perspectivă numărul acestora să crească la 18.
Mai multe detalii în curând.


joi, martie 31, 2011