Despre şi pentru Bacău: ştiri, geoinformaţii, fotografii, analize și comentarii. Totul la obiect.

sâmbătă, februarie 12, 2011

Industria băcăuană, o apă şi-un pământ – episodul 2

       Vorbeam ieri despre dispariţia fabricii de confecţii ASCO, care mai are doar câteva zile până la ştergerea fizică din intravilanul oraşului. Ca un făcut, în această după-amiază  am avut prilejul să urc la ultimul etaj dintr-o clădire nouă, situată pe Bulevardul Unirii. Nu mică mi-a fost mirarea să descopăr zicala cu vopsitul gardului versus leopardul. De pe terasa instituţiei mi s-a deschis privirii un peisaj demn de seria Terminator. Ştiam că fabrica de postav POBAC (fosta „Proletarul”) este în derivă totală, dar nu-mi imaginam situaţia actuală, cât se poate de …ruiniformă. O stare de fapt, care reargumentează, cinic din păcate, constatarea privind dispariţia grupării industriale din lungul Bistriţei. Ce s-ar mai putea spune? Cu peisajul acesta în faţă, ori sperăm la un amplu proces de remodelare urbană a zonei, ori începem formalităţile pentru deschiderea unui muzeu de arheologie industrială. Că de artefacte nu ducem lipsa în nici un caz…O cărămidă de aici, un bolţar de colo, o plasă sudată de dincolo...

Fosta fabrică "Pobac"

 

Conectaţi la o lume întreagă

         Indiferent de statut sau posibilităţi financiare, de constrângeri locative sau geografice, românului îi place să fie la curent cu ultimele noutăţi din media...Poziţionarea celor două antene pe stabilimentul de faţă oferă probabil proprietarului o uşurare suplimentară, prin recepţionarea unor ştiri cu impact pozitiv asupra pshicului şi colonului...

Locaţia: la întretăierea unor importante artere rutiere şi feroviare din nordul cartierului Gherăeşti.

vineri, februarie 11, 2011

Industria băcăuană, o apă şi-un pământ

          După cum aminteam în postarea de ieri, locul fabricii de confecţii ASCO va fi luat, pentru 9 milioane de euro, de un nou hypermaket aparţinând retailerului Cora. Până la sfârşitul anului vor fi ridicaţi peste 18500 mp de spaţii de vânzare, galerii comerciale, spaţii tehnice şi anexe (foto 1: plan situaţie, sursa: primariabacau.ro), care vor schimba radical fizionomia locului. Deja au fost demolate corpurile de clădire din spate, păstrându-se doar faţada, probabil din raţiuni psihologice (foto 2)...

           Se pune capăt unei activităţi începute încă din anul 1949, cu 850 de angajaţi. În deceniul 8, unitatea avea peste 3000 de muncitori şi devenise cea mai importantă fabrică de confecţii din Moldova, de unde majoritatea produselor luau calea exportului.  În acest fel, ultimul reprezentant al grupării industriale a Bistriţei - una din cele trei mari concentrări industriale din oraş (alături de platforma industrială sudică şi platforma Mărgineni)-  şi-a dat obştescul sfârşit. Gruparea în cauză cuprindea până în 1990 întreprinderi din ramurile: energetică (hidrocentrala Bacău II – 1966), uşoară (industria textilă -“Proletarul”, „Confecţia – ASCO”, „Partizanul” – pielărie şi încălţăminte), prelucrarea lemnului („Moldova”) şi constructoare de maşini („SUBEX”). Din toate aceste obiective, doar hidrocentrală de pe Bistriţa îşi mai învârte turbinele, râul, până la aceasta dată, nedând semne că ar intra în restructurare sau incapacitate de curgere…


joi, februarie 10, 2011

Photo of the Day: Sala Sporturilor la apus

Bacăul pe harta marilor tranzacţii cu terenuri în 2010

Tranzacţia făcută de retailerul Cora, care a achiziţionat 3,5 ha de teren aparţinând fostei fabrici de confecţii ASCO, pentru suma de 9 milioane de euro,  în vederea construirii unui hypermarket în oraş, este una din cele mai mari investiţii ale anului trecut din România (foto, sursa: zf.ro), demonstrând că Bacăul îşi păstrează atractivitatea pentru activităţile economice din sfera serviciilor şi comerţului. Că despre industrie nu mai poate fi vorba...

miercuri, februarie 09, 2011

Bugetul Bacăului vs cele mai bogate oraşe

         La începutul anului, media locală anunţa votarea bugetului local al municipiului Bacău pentru anul 2011. Un buget comparabil ca valoare, cu cel de anul trecut: 345 milioane lei, aproximativ 83,3 milioane euro. De curiozitate, am căutat o situaţie cu bugetele locale ale celorlalte oraşe mari, pentru a vedea unde ne clasăm în topul celor mai bogate localităţi. Nu am găsit o statistică, doar câteva informaţii disparate prin ziarele financiare.
            Ar fi fost interesant de făcut o corelaţie între mărimea demografică şi fondurile disponibile. În reţeaua urbană naţională, formată actualmente din 320 de oraşe, Bacăul face parte din categoria oraşelor mari, al doisprezecelea ca număr de locuitori. Ca buget, rămâne de văzut… Oricum, suntem la mare diferenţă de oraşele din eşalonul superior, metropolele regionale, care au la dispoziţie sume considerabil mai mari: Cluj-Napoca 863 milioane lei, Timişoara 700,  Iaşul 630, Constanţa 531, Craiova 400. Curios este că totuşi ne clasăm mai bine decât oraşe mai dinamice economic din Transilvania sau vestul ţării, exemplul cel mai concludent fiind fosta capitală europeană a culturii în 2007, Sibiul, care pentru acest an are alocat un buget de 284 milioane lei.
            Criza economică din ultimii doi ani şi-a spus însă cuvântul pentru majoritatea oraşelor, dovadă fiind bugetele existente la nivelul anului 2008 (foto, sursa: Ziarul Financiar), când recesiunea nu atinsese naţia şi România duduia de zor…

marți, februarie 08, 2011

Magnolia lui Bacovia

    Cu asemenea zile nefireşti de calde dar mai mult decât plăcute, devine plauzibil să te aştepţi ca primăvara să se întoarcă repejor, iar natura să scape de somnolenţă. Până atunci, o imagine cu magnolia lui Bacovia, datată totuşi...aprilie 2010. Şi pentru estetică, şi pentru siguranţă. Nu de alta, dar salcia poetului deja a căzut sub secure.

luni, februarie 07, 2011

Megaconstrucţii: Catedrala „Înălţarea Domnului” din Bacău

7 februarie 2011
           Catedrala domină centrul oraşului prin dimensiuni cu totul impresionante: suprafaţă 1706 mp, 81 m lungime, 36 m la abside, capacitate maximă 5000 persoane, o înălţime de 70 m (63 m înălţime la nivelul turlei principale, la care se adaugă şi crucea principală, înaltă de 7 m), depăşind altitudinal orice construcţie civilă din municipiu. Într-o „carte a recordurilor” s-ar situa pe locul IV, după fosta catedrala ortodoxă „Sfânta Sofia” din Istanbul, catedrala nouă din Moscova şi cea din Parnas (Grecia).
            Piatra de temelie a fost pusă în anul 1991, de către PS Episcop Ioachim Vasluianul, ierarh care îşi doarme somnul de veci într-una din criptele special amenajate la demisolul catedralei.
            La subsol, pe două nivele, au fost proiectate mai multe spaţii: Biserica Naşterii Maicii Domnului, pavilion expoziţional, sală de conferinţe, depozit de carte, adăpost de apărare antiaeriană, spaţii administrative. Stilul arhitectural este unul de factură florentină, cu interferenţe contemporane. Interiorul este în forma de navă, fără pilaştrii de susţinere, oferind impresia unui volum de mari dimensiuni, cu o deschidere în arcele triumfale de 25 de metri.
Cupola din naos are o deschidere de 24 de metri, mai mult decât jumătate  din cea a Sfintei Sofia din Constantinopol (40 m). Lucrările impresionante la edificiul de cult au început la 10 m sub pământ, echivalentul unui bloc cu trei etaje. Zidurile de beton ating pe anumite tronsoane o grosime de un metru.
29 iunie 2005

            Cele 18 clopote sfinţite la 29 iunie 2007, au fost executate la Innsbruck de cea mai mare firmă de specialitate din Europa, compania austriacă Grassmayr Glockengreisser, fiind cele mai mari care au fost realizate în Europa de Est în ultimii 50 de ani.
Clopotul cel mare are aproximativ doi metri în diametru şi o greutate de 4,2 tone. Sistemul computerizat de comandă al clopotelor permite interpretarea a circa 1000 de partituri muzicale.
            Crucile lăcaşului de cult au fost sfinţite la 7 septembrie 2008. Ele au fost realizate din inox cu unele elemente aurite, la firma Constructii Utilaje Speciale (CUS) Bacău. Crucea principala are 7 m înălţime, o deschidere a braţelor laterale de 4,20 m, şi o greutate de aproape 2 tone.

            Pentru alte comparaţii, redăm mai jos câteva recorduri în domeniu, preluate de pe www.newschannel.ro:
- Manastirea Sapanta, judetul Maramures, are o inaltime de 75 de metri si este cea mai inalta biserica de lemn din lume.
-  Biserica cu hramul I"ntrarea in Biserica a Maicii Domnului" din Bârsana, Maramures, a fost, pana nu demult, cel mai inalt lacas de cult din lemn din Europa, avand 62 de metri.
-  Biserica Neagră din Brasov, cea mai mare din Romania, are o lungime de circa 90 de metri, iar inaltimea turnului la cruce de 65 de metri.
- Catedrala "Sfanta Treime" din  Baia Mare, in curs de constructie, va atinge 70 de metri.
- Catedrala Ortodoxa din Focsani va avea o suprafata desfasurata de 1.650 de metri, o lungime de 44,9 metri, latimea de 29,9 metri si inaltimea de 43,5 metri.
- Simbol al crestinatatii si considerata mult timp cea mai mare biserica din lume, Sfanta Sofia din Constantinopol are un dom de 55 de metri de la sol si un diametru de 31 de metri.
- Cea mai inaltă biserica ortodoxa este Catedrala  “Iisus Hristos Mantuitorul” din Moscova, a carei inaltime ajunge la 102,1 metri.
Distrusa de Stalin, ea a fost reconstruita in 1993 si a costat peste 150 de milioane de dolari.
- Biserica “Sf. Sava” (Svetog Save) din Belgrad are inaltimea de 70 de metri, iar crucea aurita de pe turla principala, 12 metri. 

7 februarie 2011
1 aprilie 2005




duminică, februarie 06, 2011

Peisaj selenar

       Să-i spunem peisaj selenar? Sau rezultatul acţiunii unei îndelungi perioade glaciare? Nici pe departe! Este doar un tronson de legătură între strada Chimiei şi DJ 207G, Bacău – Letea Veche, care traversează cursul vechi al Bistriţei, pe cel de-al doilea pod de interes pentru tot centrul Moldovei. O situaţie obişnuită de câţiva ani buni, fie toamnă, fie primăvară, care ar putea fi argumentată de traficul greu din zonă, în lipsa unei şosele de centură a oraşului. Păcat că  nu am putut surprinde în imagini dimensiunea acestor adevărate cratere, care au ajuns până la armătura metalică a structurii podului, transformând sensurile de circulaţie în adevărate slalomuri hilare, atât pentru autoturisme, cât mai ales pentru camioane şi TIR-uri. O fi oare situaţia măgarului care moare de foame între două (chiar trei) căpiţe de fân, sau poate o nouă zonă de agrement, utilă pentru pasionaţii ATV-urilor sau pentru vreo partidă de paintball?
       Să aşteptăm până când peisajul va fi vizibil şi pe imaginile satelitare. Nu de alta, dar este posibil să apară alte oportunităţi, venite şi de pe alte meridiane...

sâmbătă, februarie 05, 2011

Premoniţie silvică

      Pe o rază de câţiva zeci de metri de vegetaţie ierboasă, unde nici pe departe să găseşti  vreun trunchi de arbore, sau niscai rămurele (fie ele şi uscate), iată că apare o avertizare. O fi din timpuri demult trecute sau dimpotrivă o premoniţie silvică?. Optimist, aş merge pe a doua variantă...