Străzile reprezintă elemente constitutive majore ale
texturii urbane, asigurând întreaga funcţionalitate a vieţii citadine. Ele
ordonează spaţiul urban, oferindu-i accesibilitate, fluiditate, repere vizuale
şi identitare, memorie. Dincolo de funcţiile multiple, de natură economică,
socială, politică, ecologică, care îmbracă aspecte specifice, corelate cu mărimea
şi complexitatea oraşului (circulaţie majoră pentru transport public de
persoane, transport de produse, accesul la locuinţe, tranzit sau legatură între
diferite zone urbane, promenadă etc), străzile, ca parte integrantă a spaţiului
public, trebuie să răspundă necesităţilor moderne, oferind un cadru prietenos,
flexibil şi accesibil acţiunilor umane, indiferent că ele sunt din categoria
celor necesare sau a celor opţionale.
Eşecul oraşului funcţionalist a adus în
ultimele două decenii la regândirea spaţiului public, cu readucerea în prim
plan a dimensiunii umane, din perspectiva pietonului care impune, printre
altele, şi rezolvarea amiabilă a conflictelor de genul pieton-automobil. Din
acest punct de vedere, străzile rămân în continuare o sursă majoră de stres în
comparaţie cu potenţialul reconfortant pus în valoare tot mai des prin proiecte
smart de revitalizare sau renovare urbană, urmărite de noi, în această parte de
lume, cu admiraţie şi jind.
Traseele noastre sunt jalonate de două tipuri
de atractori urbani: primari, care generează tipare comportamentale ce implică
deplasări zilnice spre şi dinspre aceştia (loc de muncă, şcoli, grădiniţe,
magazine de cartier) şi secundari, care generează o anumită ciclicitate sau
relaţionare ocazională (farmacii, spitale, parcuri, agenţii bancare, centre
comerciale etc). Aceste trasee au parte de stresori environmentali (zgomot,
poluare, trafic, aglomeraţie) care complică fluiditatea circulaţiei şi reduc
satisfacţia deplasărilor. Pentru ca ne
petrecem destul timp pe stradă, cateva întrebări sunt cât se poate de îndreptăţite.
Prezintă un grad de echipare care să corespundă cerinţelor oraşului modern?
Sunt accesibile, permeabile, sigure şi atractive? Încurajează circulaţia
pietonală şi non-motorizată? Prezintă un design plăcut, cu un profil
transversal polivalent? Prezintă funcţiuni multiple sau sunt doar necesare - şi
neplacute - fâşii de tranzit? Răspunsul la aceste întrebări conturează o faţetă
a calităţii vieţii urbane, concept generos, dar dificil de cuantificat pe
fondul lipsei de date viabile, utilizabile in aprecierea corectă a realităţii.
Am încercat să surprind câteva aspecte ale acestei problematici, prin aplicarea
unui chestionar simplu (aplicat în perioada: decembrie 2019-ianuarie 2020), în care 280 de respondenţi au avut de
precizat numele a două străzi atractive
şi numele a două străzi neatractive din municipiul Bacău. Nu a fost solicitată
motivarea alegerilor făcute, scopul principal al cercetării fiind acela de a
cartografia percepţia participanţilor şi de a identifica axele topofile si cele
topofobe ale deplasarilor citadine. Evident, rezultatele obţinute nu au avut la
bază un eşantion reprezentativ demografic şi social, constituit pe baze
ştiinţifice, deci nu putem generaliza rezultatele. Avantajul de a utiliza doar
grupa de vârstă tânără (14-19 ani) oferă însă chei de reflecţie sociologică şi
edilitar-urbanistică pentru un oraş aflat în declin demografic şi cu o imagine
urbană fragilizată în ultimul deceniu.
Cu
aceste precizări făcute, prezint pe scurt principalele reziltate, cu speranţa că
ideea poate fi continuată, la o scară care să permită o radiografie detaliată a
perceptiei băcăuanului asupra oraşului său.
-dispersia
menţionărilor: cele 1074 de răspunsuri au acoperit 40% din nomenclatorul
stradal băcăuan (131 de străzi dintr-un total de 326 existente). La nivelul
celor 280 de respondenţi, proximitatea faţă de domiciliu a constituit cu
siguranţă un factor important, precum şi ataşamentul faţă de loc, legătura afectivă
cu diverse repere spaţiale. Mu trebuie să ignorăm faptul că semnificatiile
personale date unui loc de o anumită persoană sunt esenţiale pentru experienţa cu
acel loc. Cu cât devenim mai familiari cu un anumit loc, cu atât mai mult creăm
semnificaţii pentru el. Semnificaţiile pot fi negative sau pozitive, similare
sau diferite, slabe sau puternice. Locurile fără semnificaţie ne afectează
altfel decât cele cu semnificaţii. (Corina Ilin, Orasul. Studii de
psihologie environmentală, Institutul European, Iaşi, 2009)
-notorietatea:
numărul total de menţionări, indiferent de percepţia pozitivă sau negativă.
Graficul de mai jos surprinde cele mai cunoscute străzi băcăuane... cu bune şi
cu rele.
-atractivitatea:
străzile care au oţinut cele mai multe menţionări pozitive. Diferenţa
semnificativă (în valori absolute) dintre prima clasată (str. Ştefan cel Mare)
şi următoarele două (Calea Mărăşeşti şi
str. Nicolae Bălcescu) reflectă mutaţiile survenite în ultimii ani în
oferta şi delocalizarea sectorului
terţiar (servicii, comerţ) în afara clasicei zone centrale. Rezultatele sunt
interesante şi din perspectiva dihotomiei cartiere vechi – cartiere noi, locuire
individuală – locuire în habitate colective, dotări standard – străzi care mai
păstrează ceva din oraşul „istoric” (în termenii generaţiei tinere)
-repulsivitatea:
graficul de mai jos evidenţiază cele mai neatractive străzi în opinia
participanţilor la acest chestionar aplicat în perioada decembrie 2019-ianuarie
2020. Aceste 14 străzi cumulează 60% dintre răspunsuri, restul de 82 de străzi
menţionate având în mare parte între 1 şi 5 răspunsuri. Ar fi foarte interesant dacă edilii ar identifica
cauzele care explică imaginea negativă a acestor artere de circulaţie....
-indicele
de atractivitate (calculat ca pondere a numărului de menţionări pozitive în
totalul menţionărilor) scoate în evidenţă superioritatea zonei centrale şi a
unor străzi cu o identitate bine ancorată în mentalul băcăuan prin specificul
tipului de locuire, existenţa unor atracţii de natură arhitecturală, ambientală
(spaţii verzi), dinamism economic. Schimbarea fizionomică a str. Aeroportului,
prin investiţiile recent încheiate, explică intrarea în acest top a acestei mici,
dar importante legături dintre aeroport şi trama stradală majoră.
Răspunsurile
date prin acest chestionar pot ridica o multitudine de alte aspecte: tipologia
străzilor în funcţie de raportul atractivitate-repulsivitate, concentrarea
spaţială în cartiere, specificul funcţional (relaţia străzi cu functiuni
multiple vs strazi specializate), centru vs periferie, oraşul prietenos vs
oraşul dizarmonic ş.a. Dincolo de
valoarea teoretică, aceste răspunsuri reflectă o stare de fapt care trebuie
luată în considerare în ajustarea/modificarea/conceperea
unor politici urbanistice îndreptate mai mult spre deservirea locuitorilor şi mai
puţin spre viziuni personale sau partinice, în care interesele oraşului se află pe un plan
secund.
Dar str. Vrronic
RăspundețiȘtergereDAR STR.VERONICA MICLE DIN IZVOARE CAND O TERMINATI ?