Efectele nocive ale zgomotului
asupra organismului sunt astăzi binecunoscute. Pentru locuitorii marilor oraşe,
care practic sunt invadaţi nonstop de acest produs rezidual al activităţilor umane, efectele se exprimă în numeroase afecţiuni: pierderea temporară sau permanentă a acuităţii
auditive, oboseală, ameţeli, cefalee, migrene, anemie, scăderea atenţiei,
diminuarea reflexelor, incidenţa sporită a afecţiunilor cardiovasculare.
Bacăul, consecinţă a poziţiei sale, la convergenţa mai multor căi majore de
comunicaţie, „beneficiază” din plin de această poluare fonică. Majoritatea
măsurătorilor efectuate de APM în zone de interes comunitar au evidenţiat depăşirea
pragurilor admise (v. tabel) cu până la 30-40 de decibeli. Este o realitate
evidentă pe care o trăim cu toţii în mai toate momentele zilei.
Observaţiile personale (fără a
avea însă la bază un instrumentar profesional, calibrat conform normativelor
oficiale) au confirmat depăşirea valorilor admisibile în lungul câtorva artere
principale (Ştefan cel Mare, Mărăşeşti, Chimiei, 9 Mai, Mioriţei, Nicolae Bălcescu,
Energiei, Republicii), unde media înregistrărilor a depăşit frecvent valoarea
de 70 dB în intervalele orare 8-11şi 14-18. Pentru a găsi un strop de „linişte
urbană”, am încercat un mic experiment inedit: terasa unui bloc cu 13
etaje, la un moment al zilei care presupune intrarea oraşului în somnolenţă
(21,30-22,00). Rezultatul îl vedeţi în imaginea de mai jos.
Până când vom avea parte de şosele
de centură, sisteme coerente de spaţii verzi şi mai ales o anumită mentalitate
constructivă, singura şansă de a scăpa de omniprezentul duşman invizibil ar
consta în mutarea oraşului la ţară…
Incredіble pointѕ. Greаt arguments.
RăspundețiȘtergereKееp up the amazіng ωoгκ.
Μy pаge; chwilowki
Într-adevăr, zgomotul este mare. Dar CEL MAI DERANJANT este sunetul sirenelor de poliție și (mai ales) ambulanță. N-am înțeles niciodată de ce trebuie să URLE de la un capăt al orașului la celălalt. Cândva mașinile astea erau dotate și cu un semnal acustic specific, pornit DOAR ÎN CAZ DE NEVOIE. Suna ca o gâscă răgușită, dar își făcea treaba. Astea moderne însă sunt EXASPERANTE. Dacă ești la Liceul Sportiv, de exemplu, le auzi de la Economic până intră în curtea spitalului. Nu te mai înțelegi om cu om. De telefon ce să mai zic... Iar cei ce locuiesc în blocurile de la stradă ce liniște mai au?
RăspundețiȘtergereDe ce am dat ca exemplu intersecția de la Liceul Sportiv: într-o DUMINICĂ în jurul orei 16.00 așteptam la semafor să traversez înspre centru. Trafic zero. O SINGURĂ MAȘINĂ aștepta la semafor să facă stânga de pe 9 Mai (dinspre Piața Centrală) spre Alexandru cel Bun. Și se aude țipând o sirenă. Și se aude, și se aude, și se apropie, se aude din ce în ce mai tare. A trecut o ambulanță „în trombă”. Dacă avea 40-50 km/h. Mă gândeam, „la gălăgia pe care o face ar trebui să fie în Adjud de-acum”... În fine, a trecut ambulanța cu ditamai țignalul când drumul era COMPLET LIBER, exceptând singura mașină care STAȚIONA la semafor. A traversat, am ajuns pe la Catedrala Catolică, dar ÎNCĂ MAI AUZEAM SIRENA!
A devenit deja de-a dreptul INSUPORTABIL. Să mai spun cum se aude pe Stadionului, unde locuiesc eu și se formează ecou între blocuri? Recunosc că noapte, din fericire, nu. Dar ziua nu contează ora. Se pare că mai-marii Poliției și Ambulanței sunt fani ai filmelor polițiste americane, unde gonesc câte 30 de mașini cu girofare, sirene și tot tacâmul ca să prindă personajul negativ. Bun. Ăla e film. Dar la noi... „viața bate filmul”. Pe sănătatea noastră.
Într-adevăr, zgomotul este mare. Dar CEL MAI DERANJANT este sunetul sirenelor de poliție și (mai ales) ambulanță. N-am înțeles niciodată de ce trebuie să URLE de la un capăt al orașului la celălalt. Cândva mașinile astea erau dotate și cu un semnal acustic specific, pornit DOAR ÎN CAZ DE NEVOIE. Suna ca o gâscă răgușită, dar își făcea treaba. Astea moderne însă sunt EXASPERANTE. Dacă ești la Liceul Sportiv, de exemplu, le auzi de la Economic până intră în curtea spitalului. Nu te mai înțelegi om cu om. De telefon ce să mai zic... Iar cei ce locuiesc în blocurile de la stradă ce liniște mai au?
RăspundețiȘtergereDe ce am dat ca exemplu intersecția de la Liceul Sportiv: într-o DUMINICĂ în jurul orei 16.00 așteptam la semafor să traversez înspre centru. Trafic zero. O SINGURĂ MAȘINĂ aștepta la semafor să facă stânga de pe 9 Mai (dinspre Piața Centrală) spre Alexandru cel Bun. Și se aude țipând o sirenă. Și se aude, și se aude, și se apropie, se aude din ce în ce mai tare. A trecut o ambulanță „în trombă”. Dacă avea 40-50 km/h. Mă gândeam, „la gălăgia pe care o face ar trebui să fie în Adjud de-acum”... În fine, a trecut ambulanța cu ditamai țignalul când drumul era COMPLET LIBER, exceptând singura mașină care STAȚIONA la semafor. A traversat, am ajuns pe la Catedrala Catolică, dar ÎNCĂ MAI AUZEAM SIRENA!
A devenit deja de-a dreptul INSUPORTABIL. Să mai spun cum se aude pe Stadionului, unde locuiesc eu și se formează ecou între blocuri? Recunosc că noapte, din fericire, nu. Dar ziua nu contează ora. Se pare că mai-marii Poliției și Ambulanței sunt fani ai filmelor polițiste americane, unde gonesc câte 30 de mașini cu girofare, sirene și tot tacâmul ca să prindă personajul negativ. Bun. Ăla e film. Dar la noi... „viața bate filmul”. Pe sănătatea noastră.
Referitor la comentariul domnului Marian Bamboi,tin sa precizez ca autovehiculele MAI,MA,SRI,SPP,posta,ambulanta s.a , sunt vehicule cu regim prioritar de circulatie.Prin regulament,conducatorii acestor vehicule sunt obligati sa foloseasca semnalele luminoase si sonore speciale,ca masura de precautie pentru a evita orice accident in traficul rutier.Sunt ferm convins ca cei care folosesc aceste semnale executa misiuni speciale de urgenta.Ce s-ar intampla daca o ambulanta care indeplineste o misiune si care circula cu viteza,intra in intersectie pe culoarea rosie a semaforului fara semnale sonore?Indiferent de aglomeratia din trafic (chiar si in cazul in care la semafor se afla un singur vehicul stationar),cei care conduc masini cu regim prioritar de circulatie trebuie sa utilizeze aceste semnale.In caz contrar s-ar produce extrem de multe accidente cu victime.Nu cred ca semnalul sonor al unei masini poate produce imbolnaviri grave.Prioritara este viata celor din ambulanta si siguranta participantilor la trafic.Dar...in codru este liniste.
RăspundețiȘtergereVIOREL ANGHEL