De curând, Ministerul Educaţiei, la propunerea Casei
Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău , a acreditat două
noi programe de formare continuă: „Integrarea T.I.C. în procesul educaţional” şi „Educaţie civică-formarea profesorilor”.
Acestea vor fi ofertate de instituţia băcăuană,
începând cu anul şcolar 2012-2013, beneficiari direcţi fiind cadrele didactice
din judeţul Bacău .
Programul
de formare continuă intitulat, „Integrarea
T.I.C în procesul educaţional” urmăreşte
dezvoltarea
profesională a cadrelor didactice din
reţeaua învăţământului preuniversitar băcăuan, răspunzând cerinţelor naţionale
şi europene, privitoare la dezvoltarea competenţelor IT ale cadrelor didactice
şi ale elevilor, cu scopul formării unei societăţi bazate pe cunoaştere, în
România.
Funcţia principală a programului de
formare propus este de activizare şi dezvoltare a
competenţelor IT avansat ale
cadrelor didactice din sistem, care vor putea folosi eficient în procesul
didactic instrumentele colaborative online, platformele e-learning, softurile educaţionale, în mod deosebit cu
scopul creşterii calităţii în educaţie.
Programul asigură totodată o pregătire generală sub aspect teoretic şi o pregătire specifică sub aspect metodologic şi practic, pregătire ce
poate fi aprofundată şi dezvoltată individual, conform opţiunilor cursantului,
ca urmare a facilităţilor oferite de propria
platformă e-learning, pe care se vor derula o parte din activităţile de formare.
Curriculumul programului, centrat pe noutăţi în domeniul tehnologiei informaţiei şi al instruirii
asistate de calculator, configurează un câmp de formare în care
cursantul înţelege şi acceptă necesitatea introducerii noilor
tehnologii în educaţie şi integrarea TIC în activităţile de predare, învăţare
şi evaluare.
Instrumentele colaborative utilizate, exemplele,
şabloanele, modele de utilizare a mediilor virtuale pentru educaţie şi formare,
asigură cursanţilor formarea competenţelor profesionale în
trasee personalizate.
Totodată, diversitatea şi flexibilitatea strategiilor de formare promovate
de program, mijlocesc stimularea creativităţii şi
originalităţii, în exercitarea rolului de facilitator în
clasa modernă, corelarea conceptelor pedagogice cu
diverse abordări ale informatizării şi mediilor virtuale şi tratarea diferenţiată a situaţiilor de
formare, în perspectiva introducerii celor mai adecvate instrumente TIC, pentru
optimizarea procesului de predare-învăţare-evaluare.
Calitatea formării este garantată prin cel puţin trei elemente
inovative: colaborarea cu Asociaţia „TEHNE – Centrul pentru Inovare în Educaţie”,
organizaţie profesională de prestigiu, agreată de Ministerul Educaţiei şi de
Universitatea din Bucureşti, specializată în implementarea şi promovarea
educaţiei folosind tehnologia informaţiei şi comunicării; colaborarea cu formatori
acreditaţi în domeniu TIC, care s-au dezvoltat profesional, prin diferite burse
şi programe de formare în ţară şi străinătate; curriculumul propus ce îmbină
într-un mod echilibrat reperele pedagogice ale instruirii asistate de
calculator, cu instrumentele TIC moderne, care asigură la rândul lor
colaborarea şi comunicarea între profesori şi elevi în procesul instructiv
educativ.
Programul de formare continuă „Educaţie civică – formarea profesorilor” este
fundamentat pe opţiunile strategice ale politicii educaţionale din România, în
contextul sistemului educaţional european, stabilit prin „Declaraţia de la Copenhaga” (29-30
noiembrie 2002).
Scopul programului de formare derivă din prevederile Legii educaţiei naţionale, nr. 1/5
ianuarie 2011. Acesta oferă cadrelor didactice, care predau în
învăţământul preuniversitar, un sprijin important în proiectarea fiecărui
demers didactic, stimulându-le creativitatea, într-o
manieră personală. Programul de formare
beneficiază de o onorantă recomandare
şi de sprijinul Ambasadei S.U.A. la Bucureşti, partener, devenit deja
tradiţional, al Casei Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău.
Funcţia
principală a programului este aceea de activizare şi dezvoltare a competenţelor de
bază, precum şi de formarea de noi competenţe profesionale ale cadrelor
didactice din sistem, cu scopul capacitării acestora pentru inovaţie şi calitate în educaţie.
Totodată, programul asigură o pregătire generală, sub aspect teoretic şi o pregătire specifică, sub aspect metodologic şi practic, pregătire ce
poate fi aprofundată şi dezvoltată individual, conform opţiunilor cursantului.
Curriculumul
programului, centrat pe noutăţi în teoria şi practica educaţiei, configurează
un câmp de formare, în care cursantul dobândeşte informaţii ştiinţifice, dezvoltă competenţe
profesionale specifice, valorifică experienţe personale şi exersează tehnici de aplicare a
cunoştinţelor, în situaţii educaţionale reale, sau prefigurate.
Deci, tehnicile
aplicative, propuse spre reflecţie şi antrenament, vor permite formarea competenţelor profesionale în
trasee personalizate.
Diversitatea şi flexibilitatea strategiilor de formare promovate
de program, mijlocesc stimularea creativităţii şi
originalităţii în exercitarea rolului şi atribuţiilor
la locul de muncă, într-o instituţie de învăţământ implicată şi integrată în
comunitatea socială.
Astfel, programul propune de
asemenea extinderea educaţiei pentru democraţie şi
în cadrul activităţilor extracurriculare, sugerând aşadar activităţi
de învăţare în afara şcolii.
În condiţiile descentralizării
sistemului de învăţământ, acest program răspunde şi altor nevoi de formare,
considerate prioritare la nivel naţional, dar şi la nivel local.
„Acreditarea acestor
noi programe de formare continuă, relansează activitatea C.C.D. Bacău în anul
şcolar ce urmează. Nu
întâmplător, ele urmăresc formarea unor competenţe diferite, dar completează în
mod real oferta noastră, care va pune la dispoziţia cadrelor didactice din
judeţ cinci programe, ce însumează 130 de credite profesionale transferabile,
situaţie îmbucurătoare şi deloc neglijabilă”, a
declarat prof. Gabriel Stan, directorul C.C.D. Bacău.
Sursa: Înainte!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu