Prin
vară, când multă lume se inflamase în legătură cu noile proiecte de împărţire
administrativ-teritorială a României, la posturile locale de televiziune s-au
dezbătut intens în emisiuni live atuurile Bacăului faţă de alte oraşe ale
Moldovei pentru obţinerea unui statut favorabil. Desigur, s-a ajuns şi la
tradiţionala competiţie cu Iaşul, fiecare din intervievaţi (politicieni de vază
la nivelul unor judeţe din Moldova) aducând argumente pro şi contra. Invariabil, s-a ajuns şi
la poziţionarea centrală a Bacăului, unul din atuurile principale ale oraşului.
Şi sub acest aspect, după ore întregi de discuţii în contradictoriu,
concluzia politicienilor băcăuani a fost: “Deja am cerut aparatului de
specialitate să facă o analiză în acest sens pentru a demonstra că....”. Foarte
pragmatic, dar inutil. Problema accesibilităţii la nivelul judeţelor Moldovei
este una din temele care au fost îndelung studiată de geografii ieşeni (în
principal), rezultatele studiilor fiind cunoscute şi publicate de ani buni.
Concluzia este fără dubii, în favoarea Bacăului. Pentru argumentarea acestei
afirmaţii, ofer mai jos o referinţă bibliografică de marcă: Ionel Muntele
(coord), Octavian Groza, George Ţurcănaşu, Alexandru Rusu, Daniel Tudora – Calitatea infrastructurii de transport ca
premisă a diferenţierii spaţiilor rurale din Moldova (Editura Universităţii
“Alexandru Ioan Cuza” Iaşi, 2010). Lucrarea are în vedere şi analiza
accesibilităţii localităţilor din Moldova în funcţie de specificul căilor de
comunicaţie, având la bază cercetările întreprinse în anii 2009-2010 în cadrul
unui proiect finanţat de către CNCSIS. Fără a intra prea mult în detalii, indicele de accesibilitate teritorială calculat (pag.
48-49) are în vedere media distanţei pe şosea între fiecare loc (considerat
la nivelul reţelei de detaliu, conform actualei diviziuni
administrativ-teritoriale, care la nivelul celor 8 judeţe ale Moldovei cuprinde
3049 localităţi acceptate administrativ),
altitudinea medie a fiecărui loc, energia de relief calculată în lungul
şoselelor, raportul de masă dintre populaţia fiecărei aşezări şi cea a
localităţilor vecine, poziţia faţă de reţeaua hidrografică (exprimată printr-un
coeficient k a cărui valoare variază de la 0 la 1, conform importanţei fiecărui
curs de apă, existenţei unor confluenţe, diferenţiate în funcţie de amploare
acestora). Interpolarea acestor valori şi reprezentarea grafică a
accesibilităţii teritoriale demonstrează că Bacăul are cea mai bună accesibilitate
la nivelul Moldovei, cu un indice de 0,705
(fig. 1).
De reţinut că analiza nu
are la bază un model ideal, simplist de cele mai multe ori („hai, domnule să
adunăm distanţele din atlasul rutier!”) ci unul care prin variabilele alese
încearcă să se apropie cât mai mult de realităţile componentelor spaţiului
moldovenesc. O problemă sper eu tranşată de acum înainte, pentru că nu este
nici unica şi nici cea mai importantă în spinoasa reconfigurare teritorială.
Concluzie: profesioniştii analizelor geospaţiale au
la îndemână cele mai bune soluţii pentru identificarea în deplină cunoştinţă de
cauză a unor soluţii care, la nivel politic, sunt de două decenii ignorate, diluate, bulversate sau (în cel mai bun caz) aplicate secvenţial şi incoerent. Nu ar fi
cazul să intrăm în normalitate, decizia politică trebuind să aibă la bază,
firesc, şi rodul muncii unor adevăraţi specialişti?
Sursa fig.: Ionel Muntele (coord), Octavian Groza, George Ţurcănaşu, Alexandru Rusu, Daniel Tudora – Calitatea infrastructurii de transport ca premisă a diferenţierii spaţiilor rurale din Moldova, Editura Universităţii “Alexandru Ioan Cuza” Iaşi, 2010
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu